Een inkijkje in de werkzaamheden van ServiceNow Consultant Monique Scheffer
Wat doet een ServiceNow Consultant bij Sequal Consultancy? We gaan erover in gesprek met Monique Scheffer!
Monique, voor we de materie induiken, kan je kort wat over jezelf vertellen?
Zeker! Mijn naam is Monique Scheffer, en ik ben sinds 1 september 2022 werkzaam bij Sequal Consultancy als Senior Business Consultant. Voordat ik hier kwam, heb ik meer dan 24 jaar gewerkt bij een grote Managed Service Organisatie. De laatste 10 jaar daar heb ik voornamelijk gewerkt met ServiceNow. Jaap, de CEO van Sequal Consultancy, benaderde mij om voor hem aan de slag te gaan. En dat lukte hem!
Als ServiceNow Consultant richt ik me op het effectief inzetten van ServiceNow bij onze klanten. Ik ga met hen in gesprek om hun behoeftes te achterhalen en maak de vertaalslag naar hoe we ServiceNow hiervoor kunnen inzetten.
Kun je ons iets vertellen over je opleiding en de weg die je hebt afgelegd om in de consultancy terecht te komen?
Ik ben afgestudeerd als commercieel technisch textiel ingenieur. Na mijn studie ben ik via de retailbranche in de IT terechtgekomen en heb ik verschillende functies bekleed, van trainer-consultant tot projectmanager en business consultant. Uiteindelijk kwam ik bij Sequal Consultancy terecht. Hier kan ik mijn technische en bedrijfskundige achtergrond combineren en mijn ervaring inzetten om onze klanten te ondersteunen. En dat is leuk!
Voor wie misschien niet zo bekend is met IT-dienstverlening, kun je in eenvoudige bewoordingen uitleggen wat het precies inhoudt?
Het doel van IT is om mensen hun werk efficiënter te laten doen. Dat is waar wij aan bijdragen. Als Sequal Consultancy werken we bijvoorbeeld veel met overheidsinstellingen. Heel simpel gezegd zorgen wij ervoor dat de IT systemen en processen waar zij mee werken goed functioneren en aansluiten op hun behoeftes.
En ServiceNow, wat is dat precies?
ServiceNow is niet alleen een platform voor IT-Service management, maar het ondersteunt ook een breed scala aan bedrijfsprocessen, waaronder HR, Facilities en Operations. Dit is voor organisaties prettig, want zo hoeven ze maar één platform aan te schaffen waar meerdere afdelingen mee kunnen werken. Zo kunnen afdelingen onderling ook makkelijker samenwerken.
ServiceNow integreert naadloos met andere systemen en stelt organisaties in staat om hun processen te automatiseren en te stroomlijnen met behulp van workflows. Zo kunnen ze hun dienstverlening optimaliseren en efficiënter werken.
Met zoveel mogelijkheden, hoe zorg je ervoor dat het niet te complex wordt voor de gebruikers?
Het belangrijkste is dat wij goed weten te achterhalen waar de behoeftes van onze klanten liggen, en dat we hen helpen met het maken van de juiste keuzes. Zo zorgen we ervoor dat we de oplossing kiezen die bij hen past, en voorkomen we dat ze verdwalen in alle mogelijkheden van ServiceNow.
En hoe help jij klanten dan precies?
Ik ondersteun onze klanten bij het inrichten en optimaliseren van hun bedrijfsprocessen binnen het ServiceNow-platform. Ik zorg voor een goede afstemming tussen hun wensen en behoeften, en de mogelijkheden van ServiceNow. Mijn doel is de dienstverlening van klanten te optimaliseren zodat ze het meeste uit hun investering in ServiceNow halen.
Kun je ons een voorbeeld geven van een project waarbij ServiceNow een sleutelrol heeft gespeeld?
Onlangs hebben we een risico management module geïmplementeerd voor een klant. Voorheen hadden ze hier geen gestructureerd systeem voor. Voor het beheren van risico's werkten ze met spreadsheets en e-mails. We hebben een oplossing met ServiceNow ingericht waarmee ze risico's kunnen registreren, volgen en mitigerende activiteiten kunnen uitvoeren. Met behulp van rapportages en een dashboard hebben ze inzicht en overzicht. Zo kunnen ze betere beslissingen nemen en risico's effectiever beheren!
Hoe gaat dat in zijn werk? Stel een klant komt naar jullie toe met een probleem of een idee voor verbetering?
Het begint met een grondige beoordeling van het probleem of de vraag van de klant. We voeren een assessment uit, ontwikkelen een plan van aanpak en doen een voorstel. Zodra de klant akkoord gaat, starten we met workshops om de behoeften en vereisten gedetailleerder in kaart te brengen. Op basis daarvan configureren we het ServiceNow-platform. Gedurende het proces zorgen we dat de klant betrokken blijft zodat ze begrijpen hoe ze het platform kunnen beheren. Dit laatste is heel belangrijk voor ons.
Na de implementatie volgt een acceptatietest, waarna de klant aan de slag kan met het nieuwe systeem.
En wat kunnen klanten van jullie verwachten in dit traject?
We streven ernaar om onze klanten op een efficiënte en effectieve manier te ondersteunen, hen actief te betrekken bij het proces en hen te voorzien van de kennis en tools die ze nodig hebben om succesvol te zijn. We bieden advies, delen onze expertise en begeleiden de klant bij het maken van de juiste keuzes, met als doel een optimale acceptatie en adoptie van het platform te bereiken. Op deze manier zorgen we voor maximale voordelen van hun investering in ServiceNow realiseren!
Bedankt Monique! Leuk om meer over je werk te horen.
Wil jij nog meer weten over het werk van een ServiceNow Consultant? Neem dan contact met ons op, dan vertellen we je er alles over!
Bij Sequal Consultancy waarderen we een persoonlijke aanpak en het vermogen om onder druk te presteren. Bekijk onze vacatures en word onderdeel van ons succesverhaal.